fbpx

De blauwe bes

Verschillen met de bosbes

Vaak wordt ons de vraag gesteld, zijn dit nu bosbessen of blauwe bessen? In de volksmond worden deze twee namen beiden gebruikt. Verschil is er wel.

De blauwe bes (vaccinium corymbosum) is een vruchtdragende struik met een hoogte van 1,5 tot 2,5 meter. De bessen zijn groot, smakelijk en hebben wit vruchtvlees. De bosbes of wilde bosbes (vaccinium myrtillus) is een andere soort. Deze groeit in het bos aan lage struiken, en de vrucht is door en door donkerblauw gekleurd ook het vruchtvlees. De besjes zijn ook veel kleiner. De blauwe bes bloeit in trossen met een groot verschil in bloei tussen de eerste en laatste bloem in de tros. De bloem is witcrème tot roze van kleur. De bloei is meestal in de eerste helft van mei, hangt natuurlijk ook af van de klimatologische omstandigheden. Door deze vroege bloei kan er nachtvorstschade optreden. De blauwe bes wordt bestoven door hommels en bijen. De mens heeft de blauwe bes veredeld door selectie en kruising.

Gezondheid

Blauwe bessen zijn heel gezond. Onderzoek heeft aangetoond dat de kleurstof die zorgt voor de blauwe kleur van de vruchten ook ongezonde stoffen uit het lichaam wegvangt.

Het staat vast dat de blauwe bes een zeer hoog gehalte aan antioxidanten bevat. Ze vangen stoffen weg die in het lichaam zorgen voor celmutaties, waardoor bijvoorbeeld kanker kan ontstaan. De belangrijkste antioxidant is anthocyaan. Dit is de plantaardige kleurstof die blauwe bessen hun uiterlijk geeft. Anthocyaan verlaagt ook nog eens het cholesterolgehalte in het bloed en werkt ontstekingsremmend. Blauwe bessen zijn in Nederland echter nog niet zo populair om `rauw` te eten, zoals bijvoorbeeld een appel. De vrucht wordt meestal verwerkt in sap en jam. Tot nu toe dacht men dat het gezondheidsbevorderende effect van blauwe bessen veel minder zou zijn na verwerking. Onderzoeksresultaten bewijzen nu dat producten met blauwe bessen, die op een bepaalde manier zijn verwerkt, nog steeds heel gezond zijn. Ze zijn lekker én gezond: blauwe bessen. Maar de blauwe bessen hebben ook nog eens een positief effect op je gewicht. Het eten van een portie blauwe bessen per dag verlaagt de kans op hoge bloeddruk met 10%. Amerikaanse wetenschappers hebben ontdekt dat het regelmatig eten van bessen de kans op het krijgen van de ziekte van Parkinson verlaagt.

Elke dag 2 ons groenten en 2 keer fruit

Tegenwoordig is deze kreet bij iedereen bekend. Ondanks de grote bekendheid van deze richtlijn eten wij Nederlanders toch te weinig groenten en fruit.

Volgens de Voedsel Consumptie Peiling consumeert de gemiddelde Nederlander ruim 200 gram groenten én fruit terwijl 400 gram wordt aanbevolen. De intentie om meer groenten en fruit te eten is aanwezig. Men kent het advies of de aanbeveling 2×2, maar haalt ‘m niet.

Een simpele manier om een bijdrage te leveren aan de aanbeveling is regelmatig blauwe bessen te eten. Hetzij in een toetje, als saus bij vlees of door gebak, maar ook in de vorm van ons 100% puur sap. Eigenlijk zijn ze het lekkerst om ze zó, puur als blauwe bessen te eten. De blauwe bes is een gezond, makkelijk, veelzijdig en lekker product.

Antioxidatiewaarden

Antioxidatiewaarden per 100 gram

Product Indicatie ORAC (1) waarde
Blauwe bes 2400 – 3000
Braam 2000
Aardbei 1500
Framboos 1200
Sinaasappel 800
Kers 700
Kiwi 600
Banaan 200
Appel 200
Tomaat 200
Meloen 100

(1) ORAC=Oxygen Radical Absorbance Capacity is een methode voor het vaststellen van de antioxidatiewaarde. De dagelijkse waarde aan ORAC voor een goede bescherming zou 3000-3500 moeten zijn. Dit staat gelijk aan 125 gram blauwe bessen, die een zeer hoge ORAC waarde hebben.

Voedings- en gezondheidswaarde

Voedings- en gezondheidswaarde van verse blauwe bessen per 100 gram

Kilocalorieën 60
Eiwit 1 gram
Vet 0 gram
Koolhydraten 11 gram
Calcium 8,6 mg
Ijzer 0,3 mg
Vitamine B1 0,02 mg
Vitamine B2 0,03 mg
Vitamine C 7,4 mg